استفاده از اجاق گاز با آسم بچه ها و سایر مسائل بهداشتی ارتباط دارد ، حتی هود هم همه مسائل را حل نمی کند

به گزارش کتاب یار مهربان، مجموعه فزاینده ای از پژوهش های علمی استفاده از اجاق گاز را با مجموعه ای از مسائل بهداشتی از جمله آسم بچه ها مربوط نموده اند و کمیسیون فراورده های مصرفی آمریکا در حال آنالیز ممنوعیت کشوری اجاق گازها در واکنش به این یافته ها است.

استفاده از اجاق گاز با آسم بچه ها و سایر مسائل بهداشتی ارتباط دارد ، حتی هود هم همه مسائل را حل نمی کند

به گزارش کتاب یار مهربان به نقل از یاهونیوز یک آنالیز اخیر که در ؛ژورنال بین المللی پژوهش های زیست محیطی و بهداشت عمومی منتشر شده است، به این نتیجه رسید که اجاق گازها که تقریبا در 42 درصد از خانه های آمریکا به کار می روند، مسئول 12/7 موارد آسم دوران کودکی در این کشور هستند، یعنی حدود آسم در 650000 کودک.

به گفته این پژوهشگران هنگامی که اجاق گاز روشن می گردد، و هنگامی در دمای بالای شعله می کشد، شماری از مواد آلاینده هوا را آزاد می نماید، از جمله ذرات معلق، مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن و مواد دیگر. برای مثال دی اکسید نیتروژن به عنوان یک ماده تحریک نماینده تنفسی شناخته شده است. سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) در سال 2016 بیان کرد که قرارگیری کوتاه مدت در معرض دی اکسید نیتروژن باعث اثراتی تنفسی شبیه حملات آسم می گردد.

خطرات بهداشتی اجاق گازها

خطرات استفاده از اجاق گاز مدت ها است که شناخته شده است. یک فراتحلیل (متاآنالیز) که در سال 2013 در ژورنال بین االمللی اپیدمیولوژی منتشر شد، نشان داد بچه های که در خانه های دارای اجاق گاز زندگی می نمایند، با احتمال 42 درصد بیشتر نسبت به بچه های که در خانه هایشان از اجاق های برقی استفاده می نمایند، در طول عمر دچار آسم تشخیص داده می شوند.

پخت وپز با اجاق گاز باعث ایجاد دی اکسید نیتروژن می گردد و ذرات هواپخش معلق ریز (با قطر کمتر از 2 میکرون) یا PM2.5 وارد هوا می نماید که هر دویشان از تحریک نماینده های ریه هستند. پژوهش های علمی دی اکسید نیتروژن با آسم دوران کودکی مربوط نموده اند.

در مقالله ای در شمار ه سپتامبر نشریه بهداشت دانشگاه هاروارد تخمین زده شده است که فقط در سال 2019 حدود 2 میلیون مورد تازه آسم دوران کودکی به دلیل آلودگی با دی اکسید نیتروژن ایجاد شده است.

خانواده های فقیرتر بیشتر آسیب می بینند

اخیرا دو نماینده کنگره آمریکا از احزاب دموکرات و جمهوریخواه در نامه ای از کمیسیون ایمنی فراورده های مصرفی در این کشور خواستند تا اقداماتی برای کاهش خطرات ناشی از اجاق گاز که آمریکاییان کم عایدی بیشتر از آنها استفاده می نمایند، انجام دهد.

آنها در این نامه اشاره نموده اند آلاینده های ناشی از اجاق گازها یک بار تجمعی از لحاظ آسیب به سلامت خانوارهایی وارد می نماید که از قبل هم با احتمال بیشتری در معرض اندازه بالاتر آلودگی هوا در فضاهای درون خانه و بیرون خانه هستند.

به گفته آنها، آمار نشان می دهد که خانوارهای سیاه پوست، لاتین و کم عایدی با احتمال بیشتری در معرض این آلودگی هوای نامتناسب قرار می گیرند، چرا که با احتمال بیشتری ممکن است در نزدیکی محل هایی با آلودگی شدید مانند زباله سوزها یا محل های انبار کردن خاکستر زغالسنگ های سوخته شده در نیروگاه ها زندگی می نمایند یا در خانه های کوچکتر که تهویه خوبی ندارد، تجهیزات و وسائلش به درستی کار نمی نماید، دارای کپک و مایت یا هیره های گردوغبار، دود سیگار محیطی، غبار سرب، حشرات و سایر نقائص نگهداری زندگی می نمایند.

حتی هود هم همه مسائل را حل نمی نماید

استفاده از هود تهویه اجاق گاز به طور عمده ای از خطرات بهداشتی ناشی از اجاق گازها کم می نماید، اما بسیاری از خانه ها فاقد این تجهیزات هستند. و حتی استفاد از هود هم ب کلی خطرات بهداشتی اجاق گاز را رفع نمی نماید.

یک آنالیز در سال 2022 بوسیله پژوهشگران دانشگاه استنفورد انجام شد، نشان داد که اجاق گازهایی به طور مرتب نشت می نمایند و تقریبا 40 میلیون واحد اجاق گاز در آمریکا هم مسئله ای بری سلامت انسان ها هستند و هم گازهای خروجی از آنها در ایجاد تغییرات اقلیمی نقش دارد.

این پژوهشگران نوشتند: با استفاده از چارچوب زمانی 20 ساله برای گاز متان، متان خروجی سالانه از همه اجاق گازهای خانه های آمریکا اثر زیست محیطی معادل گاز مونوکسید کربن خروجی سالانه از 500000 ماشین دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "استفاده از اجاق گاز با آسم بچه ها و سایر مسائل بهداشتی ارتباط دارد ، حتی هود هم همه مسائل را حل نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از اجاق گاز با آسم بچه ها و سایر مسائل بهداشتی ارتباط دارد ، حتی هود هم همه مسائل را حل نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید