اختاپوس ممکن است واقعا یک موجود فرازمینی نباشد و شاهد آن تعداد زیاد میکرودنای مشابه انسانهاست که برای ایجاد سیستم عصبی پیچیده مورد احتیاج است

به گزارش کتاب یار مهربان، سیاره باشکوه ما مملو از شکال حیاتی متنوع است، اما بعضی از آن ها قطعاً عجیب تر از بقیه هستند. این امر به ویژه در خصوص اختاپوس صادق است، حیوانی آنقدر که آنقدر عجیب است که بعضی آن را یک موجود فرازیمینی می دانند.

اختاپوس ممکن است واقعا یک موجود فرازمینی نباشد و شاهد آن تعداد زیاد میکرودنای مشابه انسانهاست که برای ایجاد سیستم عصبی پیچیده مورد احتیاج است

به گفته آنیل ست، عصب شناس بریتانیایی، اگر موجودی روی زمین به میزان کافی عجیب باشد که بخواهیم تخیلی کنیم جای دیکری تکامل یافته، آن موجود اختاپوس است.

با این حال، شواهد زیادی وجود دارد که تکامل اختاپوس را محکم به خود زمین پیوند می دهد، و تیمی از دانشمندان به رهبری نیکولاس راجوسکی زیست شناس سیستمی از مرکز پزشکی مولکولی Max-Delbrück به تازگی شواهد جدیدی در این مورد پیدا نموده اند.

آنها ویژگی ای را یافته اند که در مغز اختاپوس با مغز انسان و مغز مهره داران دیگر مشترک است: مجموعه عظیمی از microRNA در بافت عصبی آن ها.

اختاپوس ها از بسیاری جهات عجیب هستند. آن ها نیز مانند سایر سرپایان مانند کاسه ماهی باهوش هستند. و تعیین شده است که مغز ماهی مرکب تقریباً به میزان مغز سگ ها پیچیده است. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اختاپوس ها می توانند رؤیا ببینند که به ندرت در بی مهرگان دیده می گردد.

برخلاف سایر جانوران باهوش، سیستم عصبی اختاپوس های آن ها بسیار پراکنده است و بخش قابل توجهی از 500 میلیون نورون عجیب آن در سرتاسر بازو های آن ها پخش شده است. هر بازو قادر به تصمیم گیری مستقل است و حتی می تواند پس از قطع شدن به محرک ها واکنش نشان دهد.

سیستم عصبی پیچیده و هوش سرپایان چیزی شبیه به یک پازل است. این صفات در مهره داران نسبتاً رایج است، اما در بین بی مهرگان واقعاً شاخص است.

چیز عجیب دیگری در خصوص اختاپوس و دیگر سرپایان وجود دارد. بدن آن ها می تواند به سرعت توالی RNA خود را در پرواز ویرایش کند تا با محیط خود سازگار گردد. انطباق معمولاً اینگونه صورت نمی گیرد. معمولاً با DNA آغاز می گردد و این تغییرات به RNA منتقل می گردد.

این باعث شد راجوسکی به این فکر کند که اختاپوس ها چه اسرار RNA دیگری ممکن است پنهان نمایند.

راجوسکی و تیمش با تجزیه و تحلیل 18 نمونه به دست آمده از اختاپوس مرده - که به وسیله یک مؤسسه تحقیقات دریایی در ایتالیا تهیه شده بود، RNA را از اختاپوس معمولی، توالی یابی کردند. بعلاوه در این مطالعه یک اختاپوس دو نقطه ای کامل کالیفرنیا (Octopus bimaculoides) و یک ماهی مرکب دم بابونه هاوایی (Euprymna scolopes) مورد آنالیز نهاده شد.

آنها توالی یابی نمایه ای از RNA های پیغام رسان و RNA های کوچک موجود در آنها انجام دادند و نتایج واقعا جالب بود.

چیزی که تیم دریافتند این بود که اختاپوس ها میزان زیادی microRNA یا miRNA دارند. آن ها 164 ژن miRNA را در اختاپوس معمولی، و 162 ژن miRNA را در اختاپوس دو نقطه ای کالیفرنیا گروه بندی کردند.

miRNA مولکول های RNA غیر کدنماینده ای هستند که به شدت در تنظیم بیان ژن نقش دارند و به مولکول های RNA بزرگ تر متصل می شوند تا به سلول ها یاری نمایند تا پروتئین هایی را که ایجاد می نمایند تنظیم نمایند.

این واقعیت که این خانواده های miRNA در اختاپوس حفظ شده اند، مانند مکان های اتصال RNA، نشان می دهد که هنوز نقشی در زیست شناسی اختاپوس بازی می نمایند، اگرچه دانشمندان هنوز نمی دانند که این نقش چیست.

ژنوم انسان، در مقام مقایسه، حدود 2600 miRNAS بالغ را رمزگذاری می نماید. اما تعداد خانواده miRNA اختاپوس با حیواناتی مانند جوجه ها و قورباغه ها برابری می نماید.

محققان می گویند این کشف نشان می دهد که هوش پیچیده، از جمله هوشمند های سفالوپود، ممکن است با این توسعه miRNA مرتبط باشد.

جالب اینجاست که این تنها شباهت مغز اختاپوس و مهره داران نیست. دانشمندان قبلاً دریافته بودند که مغز انسان و اختاپوس هر دو حاوی تعداد زیادی از نوعی سلول به نام ترانسپوزون است. به نظر می رسد که در سر (و بازو های) اختاپوس خیلی بیشتر از آن چیزی که ما درک می کنیم موضوع برای پژوهش وجود دارد.

گام بعدی برای تیم راجوسکی این است که کوشش نمایند دقیقاً بفهمند آن miRNA ها چه می نمایند.

تعداد قابل توجه مجموعه ژن miRNA در سفالوپود های کلوئیدی ممکن است نشان دهد که miRNA ها و شاید عملکرد های عصبی تخصصی آن ها عمیقاً مرتبط هستند و احتمالاً برای ظهور پیدایش پیچیده در حیوانات مورد احتیاج هستند.

این تحقیق در Science Advances منتشر شده.

منبع: یک پزشک

به "اختاپوس ممکن است واقعا یک موجود فرازمینی نباشد و شاهد آن تعداد زیاد میکرودنای مشابه انسانهاست که برای ایجاد سیستم عصبی پیچیده مورد احتیاج است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختاپوس ممکن است واقعا یک موجود فرازمینی نباشد و شاهد آن تعداد زیاد میکرودنای مشابه انسانهاست که برای ایجاد سیستم عصبی پیچیده مورد احتیاج است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید