آواز سروده های فردوسی در جشنواره بین المللی قصه گویی پیچید

به گزارش کتاب یار مهربان، تهران (پانا) - در راستای ترویج و تشویق دانش آموزان به آیین سنتی ایران پنج قصه از یزد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و سمنان در بخش اول از سومین روز بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان که به بخش آیینی سنتی اختصاص داشت، نقل شد.

آواز سروده های فردوسی در جشنواره بین المللی قصه گویی پیچید

در بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان که در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار گردید، قصه گویانی از ایران در بخش آیینی سنتی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

بر اساس این گزارش، شیرین کیخایی از استان سیستان و بلوچستان با زبان محلی خود قصه بی بی سه شنبه را نقل کرد. داستان درباره دختری زیبا به نام فاطمه بود که نامادری اش با او بدرفتاری می کرد. روزی فاطمه با خدا راز و احتیاج می نماید و می گوید من مگر چه کار نموده ام که دچار ظلم این ظالم شده ام. مرا از ظلم این ظالم رها کن. روز بعد فاطمه وارد یک غار شده و همانگونه که در ظلمات حرکت می کرد نوری را دید که وقتی جلوتر رفت متوجه شد سه خانم زیبای باوقار به درگاه خدا راز و احتیاج می نمایند و دور سفره بی بی سه شنبه نشسته اند و ادامه ماجرا...

نقش پررنگ شاهنامه در زندگی بختیاری ها

اجرای دوم این بخش به امیرمحمد موسایی گله از استان چهارمحال و بختیاری با قصه پادشاهی کیکاووس اختصاص داشت. وی که لباسی از دیار چهارمحال و بختیاری به تن داشت با خواندن شعری از شاهنامه وارد صحنه شد و گفت: ما بختیاری ها به شاهنامه خواندن علاقه داریم و زمانی که دختری از دیار ما ازدواج می نماید، یک جلد شاهنامه روی جهیزیه اش می گذاریم یا اگر جوانی را از دست بدهیم سوگ سیاوش را می خوانیم.

در ادامه، این قصه گو که 16 سال بیشتر نداشت، داستان پادشاهی کیکاووس و سفرش به مازندران را برای تصاحب آن منطقه تعریف کرد.

رستم و اسفندیار سومین قصه ای بود که المیرا موری از استان خوزستان، نقل کرد. این قصه گو درباره پیکار دو شاهزاده از یک دودمان که هر دو سهمی از حذف یک تخت و دیار داشتند، گفت و شعرهای شاهنامه فردوسی را خواند.

سیدیاسین آل داوود از استان سمنان با قصه جنگ رستم با پولادوند چهارمین قصه گویی بود که بخشی هایی از جنگ رستم و پولادوند را تعریف کرد.

مسعود اکرمی از استان یزد آخرین قصه گویی بود که در این بخش قصه نقل رستم و اشکبوس را برای مخاطبان خود تعریف کرد.

ماجرای مورچه کوچولو؛ اولین اجرا با زبان اشاره

معصومه پورامام علی اولین فردی بود که در بخش غیررقابتی جشنواره، قصه ماجرای مورچه کوچولو را با زبان اشاره روایت کرد.

داستان ماجرای مورچه کوچولو از این قرار بود که مورچه ای با پدر و مادر و خواهر و برادرش در گوشه یک خانه قدیمی زندگی می کرد. مورچه کوچولو دلش می خواست به خانواده اش یاری کند. روزی که مورچه کوچولو برای تهیه غذا به بیرون از خانه رفت، بر اثر باد به سنگی روی رودخانه پرتاب شد و نمی دانست چگونه باید از آنجا نجات پیدا کند که در نهایت به وسیله یک برگ نجات پیدا کرد و گندم را به عنوان غذا برای خانواده خود برد.

شایان ذکر است؛ بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی روز 25 آذر 1400 در کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان شروع به کار کرد .

این رویداد از صفحه رسمی کانون در اینستاگرام به نشانی:

www.instagram.com/kanoonparvaresh

و آپارات کانون به نشانی:

www.aparat.com/Kanoonparvaresh/live

پرتال کانون به نشانی kpf.ir و سایت خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.irنمایش داده می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "آواز سروده های فردوسی در جشنواره بین المللی قصه گویی پیچید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آواز سروده های فردوسی در جشنواره بین المللی قصه گویی پیچید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید