معرفی خودرو، پژو 206 دنده ای را بشناسید

به گزارش کتاب یار مهربان، محبوبیت پژو 206 در فرانسه باعث شد که شرکت پژو پس از کاهش فراوری این خودرو، با ایجاد تغییراتی در ظاهر، اقدام به فراوری گونه جدیدی از آن کند.

معرفی خودرو، پژو 206 دنده ای را بشناسید

به گزارش خبرنگار ، پژو 206 افسانه ای آنقدر محبوب بود که فرزندخوانده های پژو در گوشه و کنار برای اینکه از کورس رقبا عقب نماند، دستی بر سر و گوش اش بکشند و همان معینات فنی همچنان پرطرفدار قبلی را در قالبی شبیه و نزدیک به مدل 207 عرضه نمایند و نام اش را بگذارند 206 پلاس. کار، کار برزیلی ها بود و نتیجه خودرویی مانند پارس از آب درآمد. یک 206 به روز شده که در ایران با نام 207 آی عرضه شد.

موتور همان نمونه TU5 مشهور با حجم 1587 سی سی، توان 110 اسب بخار در دور 5800 و گشتاور 142 نیوتن متر در دور 4 هزار بود و گیربکس همان نمونه 5 سرعته (برای مدل دنده دستی) تیپ 5. چراغ ها، درپوش موتور، سپرها، رینگ های اسپرت آلیاژی 15 اینچی پوشیده از لاستیک های میشلن، پوسته رویی داشبورد، اهرم جدید تعویض دنده، غربیلک فرمان و پشت آمپر جدید به همراه برخی جزئیات دیگر مواردی بودند که روح تازگی را به کالبد 206 دمیدند. این خودرو در بدو ورود با استقبال خوبی روبرو شد و سخن از ارائه نمونه صندوقدار آن نیز به میان آمد.

206 پلاس یا همان 207 آی، با پیروزی مذاکرات هسته ای با چهره ای تازه تر به میدان بازگشته، اما همچنان همان نمونه های قدیمی که تا سال 92 به فراوری رسیدند نیز نسبتا محبوب هستند و بین خریداران دست به دست می شوند. موردی که احتمالا دلیل اش به توانایی های بالای پلت فرم پژو 206 تیپ 5 و ظاهر نسبتا به روز این خودرو بازمی گردد. خودرویی که با بهایی بسیار کمتر از خودرو هایی وارداتی، چون هیوندای آی 20 و پیکانتو، توانمندی های بالاتری از خود به نمایش می گذارد و ترمز های قدرتمند و قابل اطمینانی دارد.

هماهنگی جعبه دنده با پیشرانه خودرو بسیار خوب است و اگر تمایل به تند راندن داشته باشید، به راحتی می توانید با تعویض لول فنر ها با نمونه های کم ارتفاع و خشک تر حتی در مسیر های پرپیچ وخم نیز با 207 تند برانید. در مورد میزان مصرف سوخت هم باید عنوان داشت با توجه به اینکه عوامل مختلفی از شرایط مسیر گرفته تا تعداد سرنشینان، نحوه راندن و… بر این مورد تاثیرگذار هستند، ولی درمجموع پژو 207 کمتر از خودرو های سدان خانوادگی هم رده بنزین می سوزاند. طبق اعلام سازنده میزان مصرف سوخت ترکیبی این هاچ بک در بهترین حالت 6، 6 لیتر در هر 100 کیلومتر است (5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر برای خارج شهر و 8، 8 لیتر در ترافیک شهری). البته باید به این نکته نیز توجه کرد که با توجه به قوای زیاد پیشرانه بیشتر رانندگان تمایل به فشار بر پدال گاز این کوچولوی تندوتیز دارند و این شوق سرعت طبیعتا باعث افزایش تصاعدی مصرف سوخت نیز خواهد شد.

محبوبیت پژو 206 در فرانسه باعث شد که پژو پس از کاهش فراوری این خودرو، با ایجاد تغییراتی در ظاهر، اقدام به فراوری گونه جدیدی از آن کند. اگرچه قسمت عقب خودرو تغییر زیادی نکرد و تنها گرافیک داخلی چراغ ها و سپر دچار تحولاتی شد، پژو در مورد قسمت جلوی این ماشین تغییراتی بیادین ایجاد کرد. تغییر چراغ ها، جلو پنجره و سپر از جمله تغییرات ایجاد شده در 206 جدید بود. پژو این نمونه جدید را 206+ نامید.

پژو 206 در ایران نیز محبوبیت فراوانی داشت. به همین دلیل ایران خودرو در سال 1389 تصمیم گرفت 206+ را با عنوان جدید 207 i. به بازار عرضه کند. اما خودروی جدید موفقیت چندانی کسب نکرد. اعمال تحریم های اقتصادی علیه صنعت خودروی ایران موجب توقف فراوری 206+ یا همان 207 در سال 1391 گشت. البته توافقات هسته ای رابطه مجددی را میان ایران خودرو و پژو برقرار کرد.

ایران خودرو با امید فروش مجدد پژو 207 اقدام به پیش فروش آن با وعده تحویل در موعد مقرر کرد. خاتمه در اواخر سال 1394 و در ضمن نمایشگاه توانمندی های خودرو، ایران خودرو با ایجاد تغییراتی جزیی در داخل و خارج از این ماشین، مدل جدید 207 را عرضه کرد. طبق ادعای ایران خودرو این مدل جدید ارتباطی با قرارداد پژو نداشته و مالکیت آن به طور کامل در اختیار ایران خودرو است؛ البته این فرض نیز وجود دارد که پژو، خط فراوری 207 را به عنوان غرامتی که باید به ایران خودرو می پرداخت، در ایران راه اندازی نموده است.

آینه بغل های 207 مدل قدیم فرقی با 206 نداشتند، اما در مدل جدید آینه بغل ها از طراحی جدیدی برخوردار شده اند. همچنین به یاری یک ردیف لامپ LED در بالای چراغ های جلو، چراغ های روشنایی در روز نیز در این خودرو تعبیه شده است. چراغ های عقب 207 هم از طراحی جدید و وجود لامپ های LED بهره می برند. می توان گفت: ایران خودرو در مدل جدید 207 تغییراتی اساسی در آینه و چراغ های جلو و عقب ایجاد نموده است.

در پژو 207 جدید نمایشگری 7 اینچی در قسمت بالای داشبورد قرار داده شده که مجهز به سیستم چند رسانه ای و GPs است. همچنین تصویر عقب خودرو با استفاده از دوربین به یاری این نمایشگر قابل مشاهده است. از دیگر تغییرات داخلی 207 می توان به تغییر غربیلک فرمان اشاره نمود که در مدل جدید به دکمه های کنترل سیستم صوتی و قطع و وصل تماس های تلفنی مجهز شده است.

پژو 207 با توجه به قیمت خود از امکانات مناسبی سود می برد؛ از جمله: ایربگ راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم پخش DVD، پورت USB، ترمز ABS، EBD و MBA، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، دوربین دید عقب، آینه های جانبی برقی، بلوتوث، GPS، شیشه های برقی چهاردر، سنسور دنده عقب، رینگ اسپرت آلومینیومی و کروز کنترل.

پژو 207 با 206 تیپ 5 اختلاف قدرت 5 اسب بخاری دارد که علت آن چندان معین نیست. 207 جدید مانند مدل قبلی از پیشرانه TU5 با 1600 سی سی حجم استفاده می نماید که گشتاور آن 105 اسب بخار و 142 نیوتن متر است. این خودرو همچنان با گیربکس دستی عرضه می گردد که ایرانی یا فرانسوی بودن آن (همانند پژو 206) هنوز معین نیست. حداکثر سرعت این خودرو 190 کیلومتر در ساعت، مصرف سوخت آن مصرف سوخت ترکیبی آن 6.6 لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن 11.6 ثانیه است.

باتوجه به عرضه دو نسل بعدی پژو 206، یعنی پژو 208، در بازار های جهانی، استقبال گسترده ایرانیان از 207 مدل جدید بسیار جالب توجه است. این استقبال را از میزان پیش خرید آن نیز می توان برداشت کرد. گویا ایجاد تغییراتی هرچند اندک در مدل های قبلی یک خودرو و عرضه آن به بازار، به تن هایی عطش تعویض خودرو و خرید خودروی جدید خریداران را رفع می نماید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "معرفی خودرو، پژو 206 دنده ای را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خودرو، پژو 206 دنده ای را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید