دختران جوان بسکتبالیست را رها نکنید

به گزارش کتاب یار مهربان، سرمربی تیم ملی بسکتبال دختران زیر 18 سال ایران گفت: نباید این بازیکنان را رها کنیم بلکه باید با برنامه و تدبیر حمایتشان کنیم تا در آینده ای نزدیک شاهد موفقیت های بیشتری از آنها باشیم.

دختران جوان بسکتبالیست را رها نکنید

افسانه حسن نایبی سرمربی تیم ملی بسکتبال دختران زیر 18 سال در گفت وگو با کتاب یار مهربان، به لزوم برنامه ریزی برای این تیم اشاره نمود و گفت: بدون برنامه نمی توانیم موفق شویم. ما برای اعزام به این مسابقات تنها 10 اردو داشتیم که حدود 40 روز می شد و اصلا قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست. ضمن اینکه مسابقات تدارکاتی خارج از کشور هم نداشتیم. به هر حال شرایط اقتصادی موجود مانع از این کار شد و تنها پنج بازی تدارکاتی با تیم های دسته یک و برتر دختران ایران برگزار کردیم اما نشان دادیم تیمی هستیم که حتی اگر بعد از 41 سال در مسابقات شرکت کنیم زنگ تفریح نمی شویم. نباید این بازیکنان را رها کنیم بلکه باید با برنامه و تدبیر حمایتشان کنیم تا در آینده ای نزدیک شاهد موفقیت های بیشتری از آنها باشیم.

او در این مورد اضافه نمود: می توانیم با برنامه ریزی این فاصله 41 ساله را کوتاه کنیم و روزی بر سکوی قهرمانی آسیا بایستیم. در حال حاضر فاطمه آقازادگان و نگین رسولی پور به ترتیب بهترین بازیکن و بهترین ریباندر شدند و این نشان دهنده پتانسیل بازیکنانمان است. امیدوارم که با تداوم حمایت مسئولان گام های بلندتری را در ارتقای کیفی این دختران برداریم. برنامه ریزی ها باید چهار ساله و مدون باشدبه همین دلیل ضروری است در فدراسیون بسکتبال اتاق فکری برگزار و این بازیکنان شناخته شوند. نه تنها 12 نفر بلکه افراد دیگری هم تحت پوشش فدراسیون قرار گیرند چون بازیکنان فعلی دیگر نمی توانند زیر 18 سال بازی نمایند بنابراین باید از 14 ساله ها آغاز کنیم.

حسن نایبی در پاسخ به این سوال که آیا با رویکرد فدراسیون مبنی بر اینکه چند ماه قبل از اعزام به مسابقات مختلف اردو برگزار می نمایند، موافق هستید؟ گفت: پیگیری های مربیان و کوشش شما کتاب یار مهربان باعث می شود که این روند ادامه دار باشد. فدراسیون باید برنامه محور عمل کند اما به هر حال نسبت به گذشته اعزام های بیشتری در بخش بانوان داشتیم. اگر با همین سرعت پیش برویم قطعا بهترین نتیجه را در کمترین زمان می گیریم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال دختران زیر 18 سال در مورد عملکرد این تیم در مسابقات آسیایی گفت: با توجه به اینکه بعد از 41 سال و برای اولین بار در رده جوانان به مسابقات رسمی اعزام شدیم عملکرد خوبی داشتیم و توانستیم بازی های خوبی را هم انجام دهیم. فکر می کنم بهترین بازی مان برابر هند بود و با اینکه در دقایق سرانجامی باختیم اما تنها تیمی بودیم که با اختلاف کم با این تیم شکست خوردیم. گاهی شرایط به گونه ای پیش می رفت که سرمربی قوی صربستانی این تیم پابه پای ما در کنار خط طولی قرار می گرفت و بازیکنانش را راهنمایی می کردی و این موضوع نشان دهنده استرس بالای او بود.

او در ادامه اعلام کرد: در هر دو بازی برابر سنگاپور(یک بار در مرحله گروهی و یک بار برای معین صندلی) بازی قابل قبولی ارائه دادیم. در مقابل گوآم هم که به نسبت تیم ضعیف تری بود راحت تر بازی کردیم اما یکی از دلایل شکست ما برابر قزاقستان برتری فیزیکی آنها بود. چهار سانتر 190 تا 195 داشتند و بازیکنان ما چون قدهایشان کوتاهتر بود بعد از اینکه توپ هایشان بلاک می شد جسارت خود را از دست دادند و بازی را واگذار کردند.

حسن نایبی در این مورد اضافه نمود: اگر سانترهای خوبی داشتیم می توانستیم پیروز میدان شویم اما همه اینها به تجربه بر می شود. باید در بسکتبال بانوان کار کنیم. کشور چین در حال اصلاح ژن است و تیمی که قبلا کوتاه قد بود الان قد بلندتری دارد و همین باعث شده که 16 قهرمانی پی در پی در آسیا کسب کند.

حسن نایبی در سرانجام این گفت وگو به مربی بدنسازی و روانشناس تیم ملی اشاره و اعلام کرد: 6 مرحله اردو در قزوین برگزار کردیم و خانم صفاری که مربی بدن ساز در رشته ایروبیک است وظیفه بدنسازی بازیکنان را به عهده داشت. بازی برابر هند دو پیروزی مقابل سنگاپور و حتی یک شکست برابر قزاقستان نشان داد که باید به فیزیک بازیکنان اهمیت بدهیم و اگر با فیزیک استاندارد وارد مسابقات نشویم قطعا نمی توانیم موفق شویم. همچنین به دلیل اینکه بازیکنان سن شان کم بود از روانشناس ورزشی استفاده کردیم که به ارتقای سطح روانی و ذهنی آنها یاری کنیم که این اتفاق هم افتاد چون اگر از نظر روانی با آنها کار نمی کردیم حتی یک بازی را هم پیروز نمی شدیم.

به گزارش کتاب یار مهربان، تیم ملی بسکتبال دختران زیر 18 سال ایران که برای اولین بار در دسته B مسابقات آسیایی حضور داشت با سه پیروزی و دو شکست در صندلی پنجم آسیا نهاده شد و به دلیل اینکه تنها قهرمان دسته B به دسته A سعود می نماید تیم ایران موفق به سعود به دسته A نشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دختران جوان بسکتبالیست را رها نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دختران جوان بسکتبالیست را رها نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید