خشونت علیه زنان و بچه ها؛ راهکار چیست؟

به گزارش کتاب یار مهربان، خبرنگاران: خشونت علیه زنان و بچه ها در هر نوع، هر زمان و هر مکانی خشونت علیه بشریت است. نگذاریم زنان و بچه ها در دوزخ خشونت فنا گردند؛ چرا که این پدیده نه تنها زنان و بچه ها که مردان جامعه را نیز به باتلاق تباهی خواهد کشاند.

خشونت علیه زنان و بچه ها؛ راهکار چیست؟

زنان به شیوه های مختلف مورد خشونت و سوء استفاده قرار می گیرند؛ از آزار و خشونت فیزیکی گرفته تا سوء استفاده اقتصادی و آزار جنسی و قاچاق. خشونت ها علیه زنان به هر شکلی که انجام گردد، می تواند برای مدتی طولانی برایشان پیامد های منفی فیزیکی یا احساسی به همراه داشته باشد.

انواع خشونت علیه زنان

1. خشونت و سوء استفاده در دوران دوستی

این نوع از خشونت در زمانی روی می دهد که زن با فردی در رابطه ای احساسی و شخصی باشد و مرد در جریان این رابطه به زن آسیب بزند. این آسیب می تواند فیزیکی، جنسی، کلامی یا احساسی باشد و ممکن است زمانی روی دهد که زن عمیقا عاشق اوست.

سوء استفادۀ کلامی و احساسی می تواند به شکل فریاد زدن، قلدری کردن، نام زن را با تحقیر صدا زدن، توهین به زن مقابل دوستان و خانواده، گفتن اینکه او سزاوار آزار است باشد. گاه نیز پس از ارتکاب این آزارها، مرد سعی می نماید با دادن هدایایی تخلف خود را حل و فصل نموده و وعده تغییر بدهد.

از جمله سوء استفاده های جنسی اینکه زن را مجبور به انجام رفتاری جنسی خلاف خواست او بنمایند یا او را در زمانی که موافق نیست، مجبور به رابطۀ جنسی نمایند.

از نمونه های سوء استفاده های فیزیکی نیز می توان به زدن، هل دادن، لگد زدن، گاز دریافت، پرت کردن اشیاء، خفه کردن یا هر نوع رفتار تهاجمی دیگر اشاره نمود. حتی مجبور کردن زن به باردار شدن برخلاف خواست او نیز نوعی از خشونت علیه زنان محسوب می گردد.

2. خشونت علیه زنان سالمند

خشونت علیه زنان سالمند زمانی روی می دهد که افرادی که از آن ها مراقبت می نمایند آگاهانه به آن ها آسیب فیزیکی، احساسی و کلامی یا اقتصادی بزنند. نادیده دریافت سالمندان و نیازهایشان (مانند محروم کردن آن ها از غذا و مراقبت های بهداشتی) تا جایی که به آن ها آسیب وارد گردد نیز خشونت علیه آن ها محسوب می گردد.

آزار زنان سالمند و سوء استفاده از آن ها بسیار بیشتر از آزار مردان سالمند است. این آزار و اذیت ها می تواند در خانه، در مراکز مراقبت از آن ها یا در مکان های عمومی انجام گردد.

3. سوء استفاده احساسی و کلامی

بعضی فکر می نمایند اگر از نظر جسمی به زنان آسیبی وارد نگردد، خشونتی روی نداده است. درحالیکه خشونت های احساسی و کلامی می تواند هم در کوتاه مدت و هم درازمدت، برای زنان پیامد هایی منفی و جدی به اندازۀ پیامد های خشونت های فیزیکی به همراه داشته باشد.

بعضی از انواع خشونت های کلامی و احساسی عبارتند از توهین کردن، ترساندن، منزوی کردن، کوشش برای کنترل کردن، تکرار رفتار های حسادت آمیز، محروم کردن زن از دیدن دوستان و اعضای خانوادۀ خود، کوشش برای محروم کردن زن از ادامۀ کار یا تحصیل، جلوگیری از رفتن زن به دکتر، تهدید کردن و تصمیم دریافت به جای زن.

اینکه از زن بخواهند تمام کار هایی را که در طول روز انجام داده به اطلاع مرد برساند یا در تماس دائمی با او باشد، از او بخواهد رمز عبور شخصی خود در تلفن، ایمیل و شبکه های اجتماعی را در اختیار او بگذارد، همچنین عصبانی شدن به گونه ای که باعث ترس زن گردد، کنترل شرایط اقتصادی زن و بازخواست چگونگی خرج کردن درآمدش نیز از دیگر انواع خشونت های احساسی و کلامی است.

4. سوء استفاده اقتصادی از زنان

سوء استفاده اقتصادی زمانی اتفاق می افتد که فرد خاطی سعی دارد با کنترل امور اقتصادی زن، او را کنترل کند و بر زن رجحان یابد. در چنین شرایطی افراد خاطی تمام پول و دارایی زن را کنترل می نمایند و اطلاعات اقتصادی زن را از او مخفی نگه می دارند. معمولا سوء استفاده های اقتصادی در پی سوء استفاده های فیزیکی روی می دهد.

سوء استفاده اقتصادی از زن باعث می گردد که نتواند با وجود اینکه قربانی خشونت است، رابطۀ خود را با فرد خاطی قطع کند، زیرا زن همیشه از این موضوع می ترسد که نتواند به تنهایی هزینه های اقتصادی خود و فرزندانش را تامین کند.

5. قاچاق زنان

قاچاق زنان شکلی از بردگی است. در این حالت زنان مجبور می شوند و یا با فریب در شرایطی قرار می گیرند تا در محیطی خطرناک و غیرقانونی کار نمایند یا برخلاف خواستشان با دیگران رابطه جنسی داشته باشند. قاچاقچیان، زنان برده را مجبور به مصرف مواد مخدر می نمایند، آن ها را محبوس می نمایند، مورد ضرب و شتم قرار می دهند و گرسنه نگاه می دارند تا بتوانند روی آن ها کنترل داشته و مجبور به کار نمایند. زنان و دختران بیشترین قربانیان قاچاق جنسی هستند.

موارد بالاو هزاران نوع سوء استفاده دیگر از زنان وجود دارد که تا به حال قربانیان زیادی گرفته و روزبه روز هم در حال افزایش است.

در این دوره و زمانه خشونت های دیگری هم به جز خشونت علیه زنان مشاهده می گردد که یکی از آن ها خشونت علیه بچه ها است. خشونت علیه بچه ها شامل انواع خشونت علیه افراد زیر 18 سال است که توسط والدین یا مراقبان کودک، همسالان، همسران دوم و یا غریبه ها ایجاد می گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از اینستاگرام بازدید نمایید.

khoshonat.zanan-kodakan@

انواع خشونت علیه بچه ها

بیشترین خشونت علیه بچه ها شامل حداقل یکی از 6 نوع اصلی خشونت است که در مراحل مختلف رشد کودک اتفاق می افتد.

بدرفتاری:

شامل خشونت جسمی، جنسی، روحی و عاطفی است و غفلت از نوزادان، بچه ها و نوجوانان توسط والدین، مراقبان و دیگر افراد اغلب در خانه، مدارس و یتیم خانه ها را شامل می گردد.

تهدید:

رفتار تهاجمی ناخواسته توسط یک کودک دیگر یا گروهی از بچه ها است و شامل آزار جسمی، روانی یا اجتماعی است و اغلب در مدارس و گروه های بچه ها مشاهده می گردد.

خشونت توسط بزرگسالان:

خشونت توسط جوانان در میان بچه ها و نوجوانان است و اغلب در محیط های اجتماعی بین آشنایان و غریبه ها رخ می دهد.

خشونت جنسی:

شامل آزار و اذیت جنسی فردی بی دفاع بوده که ممکن است گرفتار قاچاق جنسی گردد.

خشونت عاطفی یا روانی:

شامل محدودیت حرکات کودک، خشونت، تهدید وتبعیض و دیگر اشکال غیر جسمی خصمانه است.

کمترین حق زنان و بچه های که اینگونه خشونت ها را تجربه می نمایند، آگاهی از حقشان است، این که بدانند در این مواقع باید به چه کسی مراجعه نمایند و با چه کسی دردِ دل نمایند.

در جامعه ما برای برطرف این مسائل و مبارزه با هرنوع خشونت علیه زنان و بچه ها بی گناه کشورمان، برنامه هایی تدوین و اجرا می گردد. یکی از این برنامه ها اورژانس اجتماعی است که حاصل فعالیت های چندین ساله سازمان بهزیستی کشور در دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی است.

نزدیک به 20 سال است که از تاسیس اورژانس اجتماعی کشور می گذرد، اما به گفته مسئولان هنوز 70 درصد از مردم از خدماتی که اورژانس اجتماعی ارائه می دهد، اطلاعاتی ندارند.

سرکار خانم طیبه خلقی، وکیل پایه یک دادگستری (کانون وکلای دادگستری تهران) مؤسس و صاحب امتیاز مرکز مشاوره روانشناسی یسنا، سوالات حقوقی شما را در زمینه های خشونت علیه زنان و بچه ها، در کتابی با همین عنوان، پاسخ می دهد. با ما باشید تا رسیدن به مرز بی خشونتی علیه من، تو و فرزندانمان.

کتاب خشونت علیه بچه ها و زنان نوشته طیبه خلقی به شما آموزش می دهد که اورژانس اجتماعی چیست و افراد آسیب دیده چگونه می توانند از آن یاری بگیرند.

به امید آن روزی که هیچ یک از زنان و بچه ها سرزمینمان مورد خشونت واقع نشوند و اگر هم خشونتی بر آن ها تحمیل شد، سکوت ننمایند و با آگاهی کامل از حق خود دفاع نمایند و از اورژانس اجتماعی برای حل این گونه مسائل یاری بگیرند.

همین حالا با ما تماس بگیرید.

021-22424585

جهت کسب اطلاعات بیشتر از اینستاگرام بازدید نمایید.

khoshonat.zanan-kodakan@

منبع: برترین ها

به "خشونت علیه زنان و بچه ها؛ راهکار چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشونت علیه زنان و بچه ها؛ راهکار چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید