برندگان جایزه نوبل فیزیک 2021

به گزارش کتاب یار مهربان، جایزه نوبل فیزیک سال 2021 به طور مشترک به سه فیزیکدانی که بر روی تغییرات اقلیمی کره زمین کار نموده بودند اهدا شد

برندگان جایزه نوبل فیزیک 2021

کتاب یار مهربان| جایزه نوبل فیزیک سال 2021 به طور مشترک به سه فیزیکدان به نام های سایوکورو مانابه، کلاوس هسلمان و جورجو پاریسی تعلق گرفت. این جایزه به علت مشارکت پیشگامانه آن ها در درک سیستم های پیچیده فیزیکی اهدا شد. نیمی از این جایزه به مانابه و هسلمان تعلق گرفت، و نیم دیگر آن به جورجو پاریسی.

به گزارش کتاب یار مهربان؛ از سایوکورو مانابه و کلاوس هسلمان به علت مدلسازی فیزیکی آب و هوای زمین، مقدار گیری تغییرات و پیش بینی قابل اطمینان گرمایش زمین نام برده شد.

از جورجیو پاریسی به علت کار خود در کشف تداخل بی نظمی و نوسانات سیستم های فیزیکی از مقیاس اتمی تا سیاره ای و نظریه مواد نامنظم و فرآیند های تصادفی نام برده شد.

آموزشگاه سلطنتی علوم سوئد در بیانیه ای خاطرنشان کرد: کوشش های سایوکورو مانابه و کلاوس هسلمان اساس دانش ما را در خصوص آب و هوای زمین و چگونگی تأثیر بشریت بر روی آن را تغییر داده اند.

پس از اعلام نتایج نهایی، آقای پاریسی به اسم یکی از برندگان جایزه نوبل فیزیک 2021 در مصاحبه ای اعلام داشت: لازم است که تغییرات آب و هوای زمین را بسیار جدی بگیریم و با سرعت بسیار در این راستا اقدام کنیم. وی اضافه نمود: برای نسل های آینده روشن است که ما باید در حال حاضر دست به کار شویم.

سیوکورو مانابه فیزیکدان آمریکایی ژاپنی تبار، کلاوس هاسلمان فیزیکدان آلمانی و جورجیو پاریسی فیزیکدان ایتالیایی روز سه شنبه برنده جایزه نوبل فیزیک 2021 برای کار هایی شدند که به درک سیستم های فیزیکی پیچیده مانند تغییر اقلیم زمین یاری می نماید.

در تصمیمی که آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد به اسم نشانه ای از اجماع در خصوص گرم شدن کره زمین به دست بشر خاطرنشان کرد، نیمی از جایزه 10 میلیونی آموزشگاه سلطنتی نوبل (1.15 میلیون دلار) نصیب منابه 90 ساله و هسلمان 89 ساله، برای مدل سازی آب و هوای زمین و پیش بینی قابل اطمینان گرم شدن کره زمین، می گردد.

نیمی دیگر برای کشف قوانین پنهان در اوایل دهه 1980 در پشت حرکات به ظاهر تصادفی و چرخش گاز ها یا مایعات به جورجو پاریسی تعلق می گیرد که می تواند در جنبه های علوم اعصاب، یادگیری ماشین و تشکیلات پرواز های ستاره ای هم مورد استفاده قرار گیرد.

هسلمان، که در موسسه هواشناسی ماکس پلانک در هامبورگ است، از خانه خود به خبرگزاری رویترز گفت که نمی خواهد از آنچه او یک رویای زیبا توصیف می نماید بیدار گردد.

من بازنشسته هستم، می دانید، و اخیراً کمی تنبل بوده ام. بابت افتخار خوشحالم، اما تحقیقات ادامه دارد.

آموزشگاه سلطنتی نوبا گفته است مانابه، که در دانشگاه پرینستون ایالات متحده کار می نماید، در دهه 1960 پایه و اساس شناخت آب و هوای امروز زمین را پس از انتقال از ژاپن به ایالات متحده برای ادامه تحقیقات، در دهه 1960 پایه گذاری کرد.

مانابه در مصاحبه با روزنامه نگاران آمریکایی و ژاپنی در منزل خود گفت که معتقد است جایزه وی نشان دهنده به رسمیت شناختن آموزشگاه از تغییرات آب و هوایی است، که به گفته وی با خشکسالی بیشتر، باران های سیل آسا، گرم شدن توده های زمین و ذوب یخ های قطبی تشدید خواهد شد.

او گفت: همانطور که می دانید، پدیده های زیادی وجود دارد که نشان می دهد تغییرات آب و هوایی در حال رخ دادن است و من فکر می کنم علت انتخاب موضوع تغییر آب و هوا این بار برای این جایزه است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه با شکاکان تغییرات آب و هوایی برخورد خواهد نمود، لبخندی زد و پاسخ داد: این مشکل حدود یک میلیون بار دشوارتر از درک تغییرات آب و هوایی است. این موضوع برای من بسیار مرموز است.

به گفته آموزشگاه نوبل، هاسلمان حدود 10 سال بعد مدل هایی را توسعه داده است که در اثبات این که انتشار دی اکسید کربن بشر باعث افزایش دمای هوا می گردد، مثر واقع شد.

جورجو پاریسی، که در جریان اعلامیه برندگان به وسیله مطبوعات صحبت می کرد، در پیامی از رهبران دنیا خواست تا از 31 اکتبر در مذاکرات سازمان ملل متحد در خصوص تغییرات آب و هوا در گلاسکو اسکاتلند ملاقات نمایند.

منبع : Reuters

منبع: فرادید

به "برندگان جایزه نوبل فیزیک 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برندگان جایزه نوبل فیزیک 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید