بارش سنگین برف در مازندران ، از انسداد 169 راه فرعی تا قطعی برق در 20 روستا

به گزارش کتاب یار مهربان، بارش شدید برف از بامداد آدینه در مازندران به اوج رسید و منطقه ها مختلف را درگیر کرد؛ به غیر از انسداد 169 راه روستایی و یک راه اصلی در کیاسر، قطعی برق در 20 روستا و بعلاوه قطعی شبکه انتقال آب آشامیدنی در بخش هایی از قائمشهر از دیگر مصیبت های این بلیه در ساعت های گذشته در استان بوده است.

بارش سنگین برف در مازندران ، از انسداد 169 راه فرعی تا قطعی برق در 20 روستا

به گزارش کتاب یار مهربان، اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران روز سه شنبه هفته جاری با انتشار اخطاریه ای نسبت به بارندگی سیل آسا و بارش شدید برف، وزش تندباد، آذرخش، کاهش دمای هوا و طوفانی شدن دریا از روزهای پایانی این هفته تا اوایل هفته آینده هشدار داده بود.

آنالیز پیش بینی هواشناسی مازندران گویای آن است که از بامداد امروز آدینه، شدت گرفتن بارش برف در مازندران باعث انسداد 169 راه روستایی شد.

مدیریت بحران مازندران در ادامه این اخطاریه آورده بود که بر اساس اخطاریه هواشناسی مبنی بر تقویت سامانه جریان شمالی و تشدید بارش ها و کاهش دما که در ارتفاعات نیز با برف همراهی می گردد، تمامی دستگاه های امدادی در این استان به حالت آماده باش درآمدند.

بعلاوه تمام دستگاه های امدادی شامل جمعیت هلال احمر، اورژانس، آب، برق، گاز، مخابرات و شهرداری ها و سایر دستگاه های عضو شورای مدیریت بحران تا روز یکشنبه 23 بهمن ماه در حالت آماده باش قرار دارند.

با این حال اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران نسبت به تدوام بارش برف در ارتفاعات البرز مرکزی برای 48 ساعت آینده هم هشدار می دهد و می افزاید : از آن جایی خطر کولاک و برف در حوزه البرز مرکزی بیشتر است، تمامی دستگاه های خدمات رسان و فرمانداران، بخشداران و دهیاران در آماده باش کامل قرار دارند.

حسینعلی محمدی شیرکلاهی اضافه نمود: در حال حاضر علاوه بر این که گروه های امداد و نجات هلال احمر، راهداری، پلیس راه و دستگاه های خدمات رسان آب، برق و گاز در آماده باش هستند، فرمانداران، بخشداران و دهیاران شهرستان های رامسر، تنکابن، چالوس، سوادکوه، بلده نور، هزارجریب نکا و بهشهر و کیاسر ساری که صورت ویژه در آماده باش قرار دارند.

وی توضیح داد: هم اکنون دستگاه های امدادی و خدماتی ضمن آماده سازی تجهیزات و ماشین آلات، آمادگی لازم رای برای هرگونه عملیات امداد و نجات و خدمات رسانی دارند.

وی با شرح این که با توجه به تقویت جریانات شمالی و عبور متناوب موج در تراز میانی جو از امشب تا روز یکشنبه هفته آینده شاهد رگبار باران و برف، رعد و برق و وزش باد در سطح استان خواهیم بود، اظهار داشت: طبق پیش بینی هواشناسی از امشب شاهد تشدید بارش برف، رعد و برق و وزش باد در سطح استان به ویژه درخط الراس و ارتفاعات مازندران با استان های تهران، البرز وسمنان خواهیم بود.

محمدی شیرکلاهی توضیح داد: صاعقه، جاری شدن روان آب و احتمال وقوع سیلاب های محلی در مسیل ها و رودخانه های فصلی، ریزش سنگ، رانش زمین، کاهش دید و اختلال در تردد جاده ها و محورهای کوهستانی، از تبعات فعالیت این سامانه است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران از شهروندان خواست تا از تردد، تفرج و برپایی چادر در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری نمایند، رانندگان هنگام تردد در محورهای موصلاتی استان به ویژه در هنگام شب، ضمن رعایت نکات ایمنی با کسب اطلاعات از پلیس راهور و نیروهای راهداری با احتیاط کامل رانندگی نمایند.

وی از کوهنوردان و گردشگران خواست در این مدت از صعود به ارتفاعات خودداری نمایند، دامداران دام های خود را از بستر و حاشیه رودخانه ها و دهانه مسیل ها دور نمایند و صاحبان واحدهای پرورش ماهی واقع در حاشیه رودخانه ها، تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از بروز خسارات احتمالی را بعمل آورند.

محمدی شیرکلاهی شرح داد که شهرداران و دهیاران استان نیز باید آماده برای پاکسازی و لایروبی کانال ها و جوی های سطح شهر و روستاها باشند.

500 روستای مازندران تحت تاثیر برف و کولاک

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت که بارش برف و کولاک شدید راه ارتباطی 169 روستای این استان را مسدود کرد که کوشش برای بازگشایی آنها ادامه دارد.

حسن جهانیان اضافه نمود : با باز شدن محورهای اصلی به جز ساری- سمنان، تمام تجهیزات و ماشین آلات راهداری زمستانی مستقر در محورهای اصلی حضور دارند و برای بازگشایی محورهای روستایی امکانات دهیاری و بخشداری ها برای برف روبی در اختیار عوامل راهداری قرار گرفته است.

وی محدودیت تجهیزات زمستانی، گستردگی راه های برفگیر و ارتفاع بارش برف در منطقه ها روستایی را علت اصلی تاخیر بازگشایی محورهای روستایی استان اظهار داشت و گفت: ارتفاع برف در بعضی منطقه ها استان از جمله بلده نور به حدود 70 تا 80 سانتی متر می رسد.

مدیرکل راهداری مازندران بیشترین راه روستایی مسدود شده را مربوط به شهرستان های بهشهر، نکا، گلوگاه، میاندرود و ساری اعلام و اضافه نمود: حدود یک سوم از راه های روستایی مسدود شده در استان مربوط به این شهرستان ها است.

وی گفت : در غرب مازندران نیز هم اکنون منطقه ها روستایی اشکورات رامسر، بلده نور و روستاهای بخش نمارستاق آمل مسدود است و گروه های راهداری در این منطقه ها نیز درگیر بازگشایی هستند.

این مسئول اضافه نمود : 22 راهدارخانه در محورهای مازندران دایر است که تنها 2 راهدارخانه مربوط به محورهای روستایی است که یکی در منطقه اشکورات رامسر و دیگر در هزار جریب شهرستان نکا مستقر است و بقیه راهدارخانه ها در محورهای اصلی استقرار دارند.

مازندران 10 هزار و 400 کیلومتر محور اصلی و فرعی دارد که هفت هزار و 800 کیلومتر آن را راه های روستایی تشکیل می دهد.

زمستان امسال 250 دستگاه ماشین آلات و تجهیزات راهداری با 300 راهدار به منطقه ها برفگیر استان اعزام شدند.

ترافیک سنگین در محورهای هراز و کندوان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران، شرایط ترافیکی محورهای مواصلاتی هراز، کندوان و سوادکوه را سنگین توصیف کرد و گفت: در حال حاضر جاده های کوهستانی استان برفی و مه آلود و در دشت و جلگه هم به علت بارندگی لغزنده است.

محمدی شیرکلاهی اضافه نمود: محور چالوس که به علت بارش برف و سقوط بهمن شب گذشته مدتی مسدود شده بود با کوشش ماموران پلیس راه و راهداران و نمک پاشی مسیرها بازگشایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: اما به علت لغزندگی به ویژه در ارتفاعات که بارش برف را شاهد هستیم، رانندگان ضمن رعایت سرعت مطمئن، باید تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، سوخت کافی و لباس گرم همراه داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان این که هم اکنون باران در بیشتر محورهای استان در حال باریدن است و پدیده مه گرفتگی و بارش برف به خصوص در جاده های کوهستانی مشاهده می گردد، اظهار داشت: در حال حاضر در تمامی محورهای مواصلاتی داخلی استان با مخاطرات جوی روبرو است و جاده ها نیز بسیار لغزنده هستند.

محمدی شیرکلایی به رانندگان توصیه کرد از توقف در محورهای کوهستانی به خصوص در گردنه ها که احتمال ریزش سنگ، رانش کوه و سقوط بهمن وجود دارد، خودداری نمایند.

وی به پیش بینی هواشناسی مبنی بر تداوم ناپایداری هوایی مازندران از عصر امروز اشاره نمود و گفت : به طور یقین تا ساعاتی دیگر هم ترافیک سنگین در 2 محور کندوان و هراز تداوم خواهد داشت و به همین برای روان سازی ترافیک این مسیرها احتمال یکطرفه شدن احتمال دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران سرعت و سبقت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی و حرکت در شانه خاکی را از جمله تخلفات حادثه ساز عنوان نمود و گفت: پلیس بشدت با این گونه تخلفات برخورد می نماید و در صورت ثبت تخلف حادثه ساز، خودروی راننده متخلف 72 ساعت به پارکینگ منتقل می گردد و برای گواهینامه راننده متخلف نمره منفی درج خواهد شد.

بر اساس اعلام رسمی هواشناسی مازندران ناپایداری جوی همراه با بارش باران تا اوایل روز یکشتبه هفته آینده مهمان این خطه شمال کشور خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "بارش سنگین برف در مازندران ، از انسداد 169 راه فرعی تا قطعی برق در 20 روستا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش سنگین برف در مازندران ، از انسداد 169 راه فرعی تا قطعی برق در 20 روستا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید